maghreb بلدان المغرب

Follow Us

Follow on Twitter    Follow on Facebook    YouTube Channel    Vimeo Channel    SoundCloud Channel    iPhone App    iPhone App
post image

The Military-Literary Complex

Poetry cannot serve as an emotional bandage for the blood and guts of warfare; such an industry is doomed to dishonor the dead as well as the living. — Yusef Komunyakaa Not so long ago, American corporate media willingly accepted a set of new conditions and limitations in exchange for the privilege of reporting ...  Read More »

post image

An Excerpt from Amjad Nasser's "Land of No Rain"

[Land of No Rain, the recently published novel by Jordanian poet Amjad Nasser (b. 1955), describes the experiences, thoughts and memories of an ageing leftist who decides to go home to fictional Hamiya after twenty years in exile. The move makes him reflect on the effects time has wrought on him, on the world around ...  Read More »

post image

Khaled Khalifa: "Revolutions Can't Be Reversed"

[Last month, the Syrian novelist Khaled Khalifa visited London to promote ‘Syria Speaks’, an anthology of short stories, poems, articles and visual art collected as a response to the Syrian regime’s crackdown on dissident voices since the 2011 Syrian uprising. As one of the most powerful and prominent writers in ...  Read More »

post image

"فصل من "أنا ونامق سبنسر

كنت أتأمل في مويجات الماء الناعمة، في هذا الغروب الشفيف، وتذكرت مرة أخرى ذلك العالم البعيد الذي عشته مع ماري قبل أن يخلق الأولاد. تذكرت نصفي البرازيلي. عشت رحلتنا ثانية بعد سنين من حدوثها. تماهيت مع الرحلة ونسيت بحيرة دامهوس التي أحدق بمياهها الزرقاء. أمر لفت بصري، ورأيته موجودا في أغلب الأمكنة. انهم الأطفال. الأطفال ...  Read More »

post image

رواية "1919": إعادة تأريخ جريئة تفتقد إلى روح الثورة

صدرت "1919" لأحمد مراد في بداية هذا العام، ونشرت منها حتى الآن ثلاث طبعات، مما يبشّر بنجاح أكبر من ذلك الذي حقّقته أعماله السابقة، من "فيرتيجو"، روايته الأولى التي حُوّلت إلى مسلسل، إلى "الفيل الأزرق" التي أُدرجت على القائمة القصيرة لجائزة البوكر العالمية سنة 2014. "1919" تدور ...  Read More »

post image

Still in Bed

Now that ISIS is rattling across Iraq's provinces, we can expect the cheerleaders of US military intervention to return to the podium. Some will say that military actions need to be backed up with political pressure. Some will say this is what we get for not 'finishing the job'. Others will suggest, in a hushed and ...  Read More »

post image

May Ziada: A Profile from the Archives

[”A Profile from the Archives“  is a series published by Jadaliyya in both Arabic and English in cooperation with the Lebanese newspaper, Assafir. These profiles will feature iconic figures who left indelible marks in the politics and culture of the Middle East and North Africa. This profile was originally ...  Read More »

post image

مينا: أجساد موشومة

(قراءة نقدية في رواية "مينا" للكاتبة اللبنانية/المصرية: سحر مندور– دار الآداب اللبنانية – بيروت – 2013) تبدأ الرواية بسؤال السرد النسوي الذي يجعل من الجسد والسلطة وتداعياتهما مركزًا ديناميًا للسرد، باعتبارهما منطلقًا نقديًا لكل الأبنية السلطوية الذكورية ومرجعياتها الثقافية، سؤال يؤسس للحفر في اليومي من ...  Read More »

post image

Ghassan Kanafani: A Profile from the Archives

[”A Profile from the Archives“  is a series published by Jadaliyya in both Arabic and English in cooperation with the Lebanese newspaper, Assafir. These profiles will feature iconic figures who left indelible marks in the politics and culture of the Middle East and North Africa. This profile was ...  Read More »

post image

هويات فريدة

أي هوية تلك التي اكتسبها حي بن يقظان بطل رواية ابن طفيل والتي سُمِّيت على اسم بطلها؟ تروي الحكاية عن مولود عاش وحيداً في جزيرة نائية بعد أن وضعته أمه، بعد ولادته مباشرة، ولظروف قاهرة؛ في تابوت ورمته في البحر ليأخذه الموج لهذه الجزيرة النائية، وهناك تعثر عليه إحدى الظباء بعد أن سمعت صراخه، وتنقذه من الموت. بالمصادفة ...  Read More »

post image

الرأس منفصلاً عن الجسد

الرأس منفصلاً عن الجسد: حوار مع النحات السوري مصطفى علي  مصطفى علي من مواليد راس شمرا في اللاذقية، لم يتتلمذ على يد أحد في البداية، ولكنه تشرّب عبْرَ مسيرته الحياتية المليئة بالصعوبات المؤثرات كلّها صانعاً عالمه بإرادة لا تلين دفعتْ به إلى درب الفن الشاق. حمل صخرة سيزيف وصعد وهبط بها عبر المراحل الفنية ...  Read More »

post image

كلاكيت: مصالحة

[ هذا الكاريكاتير جزء من ”أصوات من أجل غزة" وهو ملف خاص تنشره جدلية على مدار شهر كامل. للإطلاع على بقية المقالات اضغط/ي هنا]          Read More »

post image

Samira Azzam: A Profile from the Archives

[”A Profile from the Archives“ is a series published by Jadaliyya in both Arabic and English in cooperation with the Lebanese newspaper, Assafir. These profiles will feature iconic figures who left indelible marks in the politics and culture of the Middle East and North Africa. This profile was ...  Read More »

post image

Enemy

The truth is I was forced to return to Beirut without knowing if he was still hiding there. Maybe he’ll come back. Pounce on me. Keep me from sleeping. He sneaks in from the balcony or from the stairs or the street corners. I hated my home because of him. I can’t stand the empty rooms,  the benches where no one ...  Read More »

post image

The Vagabond

They saw him arrive one summer evening. It was hot, very hot. Man and beast seemed to sleep in the shade of the walls. Wrapped from head to toe, barely able to open an eye, they seemed forever petrified into statues, turned in on themselves, alone in the silence of the high plains.  No one suspected, nothing ...  Read More »

post image

تأملات في الجسد

لأجسادنا وجهان/جلدان، وجه/جلد على العالم الخارجي، في الـ"هناك" البعيد القريب، حيث يتماس "الآخر" مع سطحه، فنعرف به ذواتنا وحدوده، ووجه/جلد على ذواتنا يطل في الـ"هنا"، هو الوجه القريب للمسافة البعيدة التي تهجس فيها أرواحنا بما يضج فيها وبها، هي المسافة الرمزية للأنا، فهيها –مثلًا- يرتع ...  Read More »

post image

القومية العربية في مصر: العرب من تابعين إلى أعداء

ثار كثيرون لدى عرض فيلم "المهاجر" ليوسف شاهين في دور السينما بالقاهرة، وكان أبرزهم بالطبع الأزهر الذي رفض تجسيد شخصية النبي يوسف. ولكن كان هناك المثقفون العلمانيون من ذوي النزوع القومي أيضاً. تساءل هؤلاء وقتها: من هذا الإسرائيلي ـ يوسف ـ الذي أتى ليعلِّم المصريين الزراعة؟ الحديث بالطبع عن قصة توراتية ...  Read More »

post image

Writing about Palestine: An Interview with Selma Dabbagh

In her debut novel, Out of It, British-Palestinian writer Selma Dabbagh explores the conflict in Palestine from a compelling intimate angle–the struggle between the personal and the political. Through her characters, she focuses on what it means for individuals to constantly weigh up the competing demands of the ...  Read More »

post image

Haifaa Al Mansour's Wadjda: Revolutionary Art or Pro-State Propaganda?

H.G. Carrillo is the author of the excellent Loosing My Espanish, which is why I jumped at the chance to enroll in his Fiction Writing course at the George Washington University. On the first day of class, as I was looking through the syllabus, this caught my attention: Artists, by virtue of placing pen to paper or ...  Read More »

post image

خمس كاميرات مكسورة وجسد فلسطيني مستوطَن

  لعل أكثر الأنساق الكولونيالية التي كشفت كيف أن الطب جزء من منظومة الإنضباط والرقابة والسيطرة (النفي)، كانت الحالة الجزائرية تحت الإستعمار الفرنسي (1830 - 1962)، حيث "دخل الطب [بشكله الإجرائي الحداثي: الكاتب] إلى الجزائر في نفس الوقت الذي أدخلت فيه العنصرية والإذلال"، وهو ما تتضح نوازعه وفاعليته ...  Read More »

post image

استثنائية هيفاء المنصور وفشل وجدة

يقول هيرمان كاريّو– أحد أساتذتي في جامعة جورج واشنطن– بأن الفنان، بمجرد أن يضع قلمه على الورق، أو ريشته على اللوحة، يتقبل مسؤولية صنع المشكلة والحل. أول سطر في رواية أو قصة قصيرة، مطلع قصيدة، المشهد الافتتاحي لفيلم، أول أنغام معزوفة ما… أي من هذه يمثّل عقداً بين الفنان والمتلقي، بحيث يقوم الفنان بدور الدليل ...  Read More »

post image

Introduction: On Turki al-Hamad's Al-Karadib

My first roommate in Riyadh was a French teacher who once tutored an ex-political prisoner. The man was a retired lawyer who had belonged to a Marxist-Leninist network in the sixties, and had been part of a coup attempt against King Faisal.  He had been tipped off right before his arrest and had escaped to Paris, ...  Read More »

post image

القراءة المبكرة

هنري ميلر  لم أبدأ بإعادة قراءة كتب معيّنة إلا في السنوات القليلة الماضية. أستطيع أن أتذكّر بدقّة الكتب الأولى التي أفردتُها من أجل إعادة القراءة: ولادة المأساة، الزوج الأبدي، أليس في بلاد العجائب،الطقوس الإمبراطورية الفاحشة، وكتاب هامسن ألغاز.إن هامسن، كما قلتُ في غالب الأحيان، هو أحد المؤلفين الذين أثّروا فيّ ...  Read More »

post image

ديوان النثر العربي لأدونيس في أربعة أجزاء

أمثلة في التحرّر من القواعد يضيء العنوان الذي يستخدمه أدونيس لكتابه الجديد «ديوان النثر العربي»، الصادر في أربعة أجزاء عن دار بدايات، سوريا (2012)، آراء سابقة طرحها وتبناها الشاعر في كتاباته النظرية وحواراته ومقالاته ومشاريعه الثقافية بدءاً من مجلة «شعر» مروراً بـ «مواقف» وانتهاء بمجلة «الآخر» التي أُطلقت ...  Read More »

post image

Two from the Counter-Revolution

Each of the stories in Sherif Thabet’s 2011 collection, The Couch Party (Hizb al-Kanaba), explores the everyday violence, hypocrisy and despair of Egypt’s demobilized majority. The Couch Party is, of course, the revolutionary term for those who did not participate in the 25 January Uprising, those who preferred to ...  Read More »

post image

باية محي الدين: الرسم على إيقاع الطفولة

باية محي الدين (أو فاطمة حداد) هي فنانة تشكيلة جزائرية من أصول قبائلية. ولدت سنة 1931 في بلدة برج الكيفان، وفقدت والديها حين كانت في الخامسة من عمرها فتولت جدتها رعايتها، ولم تقصد المدرسة قط في حياتها. عملت باية فيما بعد في منزل فنانة فرنسية اسمها مارجريت كامينا، حيث تنبهت هذه الفنانة إلى أشكال الحيوانات التي برعت ...  Read More »

post image

كاتب ياسين: نجمة

[تعمل "جدلية" على نشر مقاطع من أعمال ومقالات أدباء وشخصيات نتناول سيرتها في "ملف من الأرشيف". نأتي في مطلع هذا الشهر المصادف لذكرى إنطلاقة الثورة الجزائرية في العام 1952، بمقتطفات من الرواية الأهم التي وثقت تاريخ وتجربة الجزائريين في ظل الاستعمار الفرنسي؛ هي رواية "نجمة" لكاتب ياسين ابن ...  Read More »

post image

الرماديون والبحر

كلما يممتُ صوب البحر بللني المطر ورجعت أبكي للرمال... يحدثُ أن يولد المرء رمادياً في عالم الوسط، لا يطال البياض ولا يطأ السواد، يترنح بينهما على برزخ الرفض ومحاولات الانصهار. يُدرك كلماتي جيداً كل من يحمل تاريخ 1948 فوق خيمته... الخيمة التي تطورت مع تطور تعايشنا لتغدو طوابق، ترتفع شاهرة نفسها صرخة في وجه الوجود، ...  Read More »

post image

حبيبي بيستناني عند البحر

يفيض كتاب "حسن في كل مكان" عذوبة ورمزية يصف بها الفنان الراحل حسن  حوراني (1974-2003) فلسطين ورحلته مع شخصياتها وكائناتها وأمكنتها كمسافر حالم لا يخاف الوحوش، وينام على ورق الورد أو في حضن مدينة القباب، ويركب جسراً معلقاً بين بيوت الزجاج، ويحرر النجوم، ويغلق عينيه وقت السفر، لأنه يرى كل ما يحب بالقلب. ...  Read More »

post image

الشجرةُ ساعةُ الله

              الشجرةُ ساعةُ الله رباعياتُ حُبّ     جلستُ في حديقةٍ قربَ شيخٍ، مدَّ الربيعُ يدَ الوقت لكلينا. سترينه عندما تعبرين المكان، سيأويكِ عندما تبكين عليّ. *** لا أعرفُ كيف تكون السعادة؟ ولا أرى غير ظلالٍ داخل رأسي. ربما تكون غيمةً، ربما ...  Read More »

New Pages

About Maghreb Page

Jadaliyya’s Maghreb Page will deliver exclusive coverage on Algeria, Libya, Mauritania, Morocco, Tunisia, and the Western Sahara. As the role of the Greater Maghreb has been pivotal in the regional movements, it is imperative that coverage remains consistent and relevant. Jadaliyya will offer incisive analysis--in Arabic, French, and English--through an academic and critical perspective.

Submissions to Maghreb Page

Listen to Jadaliyya

Maghreb Map and Stats

You need to upgrade your Flash Player

Algeria:

Population 34,994,937
GDP $251.1 billion
Unemployment
10%; Youth Unemployment (ages 15-24): 24.3%
Military Expenditures
3.3% of GDP (World Rank: 37)
Health Expenditures
5.8% of GDP (World Rank 114)

Libya:

Population 6,597,960
GDP 
$90.57 billion
Unemployment 
30%; Youth Unemployment (ages 15-24): n/a
Military Expenditures
3.9% of GDP (World Rank: 26)
Health Expenditures
6.6% of GDP (World Rank: 89)

Mauritania:

Population 3,359,185
GDP 
$7.242 billion
Unemployment 
30% (2008); Youth Unemployment (ages 15-24): 67%
Military Expenditures
5.5% of GDP (World Rank: 12)
Health Expenditures
5.7% of GDP (World Rank: 121) 

Morocco:

Population 32,309,239
GDP 
$163 billion
Unemployment 
9.2%; Youth Unemployment (ages 15-24): 21.9%
Military Expenditures
5% of GDP (World Rank: 16)
Health Expenditures
5.5% of GDP (World Rank: 128)

Tunisia:

Population 10,629,186
GDP 
$100 billion
Unemployment 
13%; Youth Unemployment (ages 15-24): 30.7%
Military Expenditures
1.4% of GDP (World Rank: 109)
Health Expenditures
6.2% of GDP (World Rank: 100) 

Western Sahara:

Population 522,928
GDP 
$906.5 million
Unemployment 
n/a; Youth Unemployment (ages 15-24): n/a
Military Expenditures
n/a
Health Expenditures
n/a

Page 1 of 5     1   2   3   4   5